
Page 1 of 32 

 
 
 
 
 
 
 
 
 TRINIDAD AND TOBAGO 
 
 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

 
H.C.A NO. S-1012 of 1989 

BETWEEN 
 
LEARIE ALLEYNE-FORTE     Plaintiff 
 
 

AND 
 
KEITH SMITH   and      Defendants 
TRINIDAD EXPRESS 
 NEWSPAPERS LIMITED 
 
Before the Honourable Justice P. Moosai 
 
Appearances: 
Mr. Reginald Armour for the Plaintiff 
Mr. Russell Martineau S.C. and Faarees Hosein  
  for the Defendants 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

 In this action the Plaintiff, an Attorney-at- law, is claiming, inter alia, damages for 

libel contained in an article headed "Wills strikes of two lawyers in murder case" and 

published by the Defendants on page 3 of the issue of the "Daily Express" newspaper 

dated May 2, 1989.  The Defendants' Defence was based on the defences of absolute 



Page 2 of 32 

privilege, qualified privilege and fair comment. In addition the Defendants denied that the 

words complained of bore the alleged meaning contended for by the Plaintiff or any 

meaning defamatory of the Plaintiff.  Counsel for the Defendants, during the course of 

the trial, indicated that the plea of fair comment was not being pursued. The words 

complained of  are: 

 “Attorney Learie Alleyne-Forte was told by the Judge it was disgraceful 

for him to seek an adjournment in a matter pending for nine years. He reminded 

the Attorney that several Judges before whom the case was called had either 

retired or died. ‘I am not going to be a party to wasting time even if I have to 

work up to midnight,’ he warned giving Alleyne-Forte three hours to prepare a 

brief and begin the case.” 

 
THE EVIDENCE 

 
 The Plaintiff is an Attorney-at-law.  He has a Bachelor of Arts degree and a 

Bachelor of Laws degree.  He was admitted to practise as an Attorney-at- law on October 

17, 1986.  He was attached to the Chambers of Mr. Desmond Allum S. C. at No. 9A 

Harris Promenade, San Fernando.  Mr. Winston Campbell was the Senior Advocate at the 

San Fernando office.  On May 1, 1989 Mr. Campbell asked him to hold in a matter in  

which he was representing an Accused person on a charge of rape on a Legal Aid brief.  

He was asked to hold by Mr. Campbell for the purpose of seeking an adjournment on two 

grounds: 

(A) That Mr. Campbell had not been supplied with a copy of the deposition up                                                                                                                                                                                                        

to the morning of the matter and therefore the defence was not prepared. 

(B) That Mr. Campbell had to attend to other matters in other courts in San 

Fernando and he was asked by Mr. Campbell to hold for him and to indicate 

Mr. Campbell's position. 

 On the day in question Mr. Justice Aeneas Wills (as he then was) was presiding in 

the San Fernando Assize Court.  It was the Judge's first stint in San Fernando since his 

appointment and members of the Southern Assembly of lawyers had gathered to welcome 

him to San Fernando.  The entire panel of jurors was also present as it was the first day of 



Page 3 of 32 

the month.  After the welcoming speeches, the matter in which the Plaintiff was asked to 

hold for Mr. Campbell was called before Mr. Justice Wills. 

 When the matter was called the Plaintiff indicated that he was holding for         

Mr. Campbell for the Accused and applied for an adjournment.  He indicated to           

Mr. Justice Wills that Mr. Campbell had not been supplied by the staff of the Sub-

Registry in San Fernando with a copy of the deposition in the matter, so that he was 

unable to prepare the defence by that morning and, secondly, Mr. Campbell had other 

matters to attend to in other courts and therefore he (the Plaintiff) was holding to make 

the application on      Mr. Campbell's behalf. 

 The Plaintiff also stated that he indicated to the Learned Trial Judge that the staff 

at the Sub-Registry had stated that the only copy of the deposition was in the possession 

of the trial judge and that they were hoping to make a copy of same available to           

Mr. Campbell on that day.  It is to be noted that the records (Fly-sheet of May 1, 1989 

admitted by consent) indicated that Mr. Campbell was appointed to represent the 

Accused since March 31, 1989.  The Learned Trial Judge, in response to the application 

for an adjournment, said that it was disgraceful for the Plaintiff to seek an adjournment 

in a matter that was nine years old and that some of the Judges before whom the matter 

had earlier been called were either dead or retired.  The Plaintiff then indicated to the 

Judge that the reason that the Defence could not begin was that they did not have a copy 

of the deposition to prepare the defence.  The Learned Trial Judge said he would stand 

the matter down for a while or, as the Plaintiff's article of May 5th, 1989 stated, the said 

matter was stood down for reappraisal after the assessment of the other matters on the list 

and later adjourned to the following day.  Although I have found the Plaintiff to be a 

credible witness, having regard to the age of the matter, I prefer to rely on what is 

contained in the Plaintiff's said article published on May 5, 1989, it being a 

contemporaneous account of what transpired and admitted by consent of both parties.  

After the other matters were dealt with the Judge recalled the matter and adjourned it to 

the following day.  Mr. Campbell in fact began the trial on the following day before      

Mr. Justice Wills. 

 The Plaintiff admitted that, while he was making his application to the Judge, a 

reporter employed by the second Defendant was present in the court. The Plaintiff 



Page 4 of 32 

denied that the Judge at any time gave him a three-hour ultimatum to prepare and 

begin the case in question.  On the following day (May 2, 1989) the Plaintiff saw the 

article complained of in these proceedings.  The Plaintiff said when he read the said 

article, he felt scandalized, ashamed and embarrassed and he was particularly struck by 

the omission in same, more particularly as no reasons were given for his application 

for an adjournment before Mr. Justice Wills.  That was particularly noticeable to him 

as reasons were given in the said article in respect of other Attorneys who had made 

applications on that day.  I pause to comment that reasons were given in respect of only 

one Attorney (Mr. Ernest Koylass) holding for Attorneys Mr. Travers Sinanan and              

Mr. Ravi Rajcoomar. 

 As a result of the said article, the Plaintiff said he was subjected to all sorts of 

disparaging comments.  People called him from all different walks of life. The Plaintiff 

testified that he had previously been a teacher at the Hardbargain Government School.  

After he graduated with his Bachelor of Arts degree he was a graduate teacher at Siparia 

Junior Secondary School where he acted for a short while as the Vice-Principal.  The 

Plaintiff testified that his former teachers and students called him, his colleagues at the 

Bar also called him.  He said he was accused of wasting time in court, of not conducting 

himself properly.  When he tried to explain his position people kept saying that they did 

not see that in the report. 

 Shortly after the publication of the said article the Plaintiff wrote a letter to the 

Editor of the said newspaper indicating what had happened on May 1, 1989.  That article 

was published on May 5, 1989 under the heading "Two sides to a story" but, even so, the 

Plaintiff complained that there was no Editor's note stating that the Plaintiff was injured 

in any way nor that the earlier report was inaccurate. In addition the Plaintiff complained 

that the said newspaper never apologized to him even up to the day of his giving evidence 

in this matter. At the conclusion of the Plaintiff's testimony and, in answer to a question 

posed by the Court, the Plaintiff testified that after he wrote the said letter published on 

May 5, 1989 nobody called him. 

In cross-examination the Plaintiff indicated that his complaints about the 

said article were firstly, the omission to provide reasons for his application for an 

adjournment and secondly, the inaccuracy as the Judge did not give him a three-



Page 5 of 32 

hour ultimatum. The Plaintiff also admitted, and this does not seem to be in dispute, that 

the Judge did say that he was not going to be a party to wasting time, but testified that 

this was said to Mr. Koylass and not to him.  However, it seems to me, that nowhere in 

his viva voce evidence nor in his said article is complaint made about the words "I am not 

going to be a party to wasting time". The other witness called by the Plaintiff was Carl 

Quamina, a Real Estate Agent.  He knew the Plaintiff from the very first day he (the 

Plaintiff) started working at Mr. Campbell's Chambers.  He came to know the Plaintiff as 

he knew both Mr. Campbell and Mr. Allum.  Mr. Campbell had been handling his 

family's business and also his business.  He recalled reading the said article.  After 

reading the said article he said he was not sure how to look at it as he was thinking about 

passing some work on to the Plaintiff.  After reading the said article he then thought 

differently about the Plaintiff.  In cross-examination the witness admitted that Mr. Allum 

and Mr. Campbell are his family's lawyers and are also his company's lawyers.  In 

addition he admitted that the Plaintiff was never his lawyer.  When cross-examined on 

the question of the work that he was thinking of passing to the Plaintiff, the witness said 

that he was not thinking of giving up Mr. Allum and Mr. Campbell.  He stated further 

that the same time he read the said article was when he thought about passing work on to 

the Plaintiff.  This witness also admitted reading the article written by the Plaintiff 

published on May 5, 1989 in the Express newspaper. The witness said that even after 

reading that article he would not have passed work to the Plaintiff.  

 Having seen and heard the witness Quamina, I reject that part of the evidence 

which suggested that he thought of passing work on to the Plaintiff.  This witness struck 

me as someone who came to court to assist his friend, the Plaintiff.  Additionally his 

testimony was not plausible as it is difficult to imagine this witness requiring the services 

of three lawyers. His testimony was given some nine years after the publication of the 

said article and one would imagine that if he did require the services of a third lawyer, 

that evidence would have been led or that third lawyer identified.  

 The other witness called by the Plaintiff was Rosemarie Dass.  Miss Dass was the 

Court Clerk on that day (May 1, 1989).  Her evidence corroborates some of what the 

Plaintiff is saying but, as she herself admits, she could not recall if what she wrote on the 

fly-sheet was all that was said that morning.  For the sake of completeness the fly-sheet 



Page 6 of 32 

endorsed on May 1, 1989 revealed (a) that Mr. Campbell was appointed on March 31, 

1989 to represent the Accused; (b) that the Plaintiff was holding for Mr. Campbell;       

(c) that Defence attorney was not ready as he did not receive a copy of the deposition;    

(d) that the Attorney was informed by the Judge of the age of this matter and also that this 

deposition was collected by the Accused previously; (e) that sufficient time was given to 

the Accused; (f) that the matter was adjourned to May 2, 1989 to proceed.  

 That clearly was not all that transpired that morning as the said note did not 

record, for example, that the matter was stood down for further appraisal.  Her record was 

therefore incomplete.  In the circumstances I propose, where there are inconsistencies in 

her evidence vis-à-vis the Plaintiff, to rely on the evidence of the Plaintiff together with 

the contemporaneous record in the fly-sheet.  Again, the contemporaneous note admitted 

by consent of both parties supplements the Plaintiff's evidence and I propose to rely on 

the additional matters recorded therein, in particular, that the Judge informed the Plaintiff 

that the deposition was collected by this Accused previously and that sufficient time was 

given to this Accused. 

 At the close of the Plaintiff's case, Mr. Martineau elected to call no evidence on 

behalf of the Defendants after pointing out that his efforts to subpoena both the Clerk's 

minute book and the Judge's minute book were unsuccessful.  

 THE SUBMISSIONS 

As a young Attorney of three years' standing, Mr. Armour submitted that the 

Plaintiff was vulnerable to the traditions of the legal profession, that is, he would be 

expected at short notice to be asked to hold in a matter.  Sometimes one would be 

prepared, other times one would not. He submitted that the Plaintiff was casually, 

carelessly, recklessly pilloried by inaccurate reporting at the hands of the Defendants.  

 Referring to the said article of May 2, 1989 Mr. Armour submitted that the 

headline "Wills strikes of two lawyers in murder case" were in bold letters designed to 

capture the attention of the reading public and designed to focus their attention on the fact 

that on that day lawyers were doing a disservice to the profession and to their clients 

whom them were representing.  The headline sets the stage, colours a picture and 

influences the judgment the public would make of that group of lawyers who shamed  the 

profession.  What is significant about the references to Messrs. Koylass, Sinanan and 



Page 7 of 32 

Rajcoomar is that the article condescends to giving details about the capacity in which 

Mr. Koylass appears.  No one would doubt for whom Mr. Koylass was appearing.  No 

illusion can be left in the minds of the reader that the person criticized for time-wasting 

and doing disservice to their client was not Mr. Koylass, who was in exactly the same 

position as the Plaintiff, that is, holding for colleagues. 

 Mr. Armour submits that the unchallenged evidence is that the admonition" I am 

not going to be a party to wasting time, even if I have to work up to midnight" was 

administered to Mr. Koylass, and not to the Plaintiff.  The said article Mr. Armour 

submits purports to be a report, a true, fair and accurate report of judicial proceedings for 

which absolute privilege is claimed.  In that report you have (a) a banner headline which 

is itself a comment about the proceedings, and a comment which colors the entire article 

in that it sets the Plaintiff as being one of a number of attorneys whose conduct that 

morning was disgraceful; (b) a report which permits itself the further comment that the 

Judge scolded several attorneys who were not prepared with their cases; (c) a report 

which permits comment that the Judge's patience was further tested when attorneys 

sought adjournments in the first three of the six cases called on the list; (d) an inaccurate 

report which carried accurately that part of the exchange between the Plaintiff and Judge, 

omits to report accurately the capacity in which the Plaintiff appeared that morning, and 

omitting to state the reason why the Plaintiff as an Attorney was asking for adjournment.   

 The question that the Court has to ask itself essentially is, does the defence of 

privilege, whether absolute or qualified, make immune a Defendant who, on these facts, 

has failed accurately to report the proceedings by omissions and misrepresentations and 

who has failed accurately to report the proceedings by adverse comment.  Mr. Armour 

then proceeds to examine the Defence as pleaded and submits that the Defendants are 

relying on the defences of absolute privilege and qualified privilege.  I pause here to 

observe that Mr. Armour did not refer to one of the defences relied upon by the 

Defendants, namely that the Defendants denied that the words complained of bore the 

alleged or any meaning defamatory of the Plaintiff.  In matters in which absolute 

privilege is pleaded, the Defendant takes upon himself the onus of proving that the report 

is fair and accurate. In response Mr. Armour submitted that the sting of the alleged libel, 

is in the word “disgraceful”. 



Page 8 of 32 

 Mr. Armour referred to the cases of Lewis vs. Clement  (1820) 106 E.R.117; 

Stiles vs. Nokes (1806) 130 E.R.191; Saunders vs. Mills (1829) 130 E. R.1262; 

Headley vs. Barlow (1865) 176 E.R. 541; Risk Allah Bey vs. Whitehurst and others  

(1868) 18 L.T.R. 615. 

Mr. Martineau submitted that in looking at the meaning of the words, there is only 

one meaning the Court has to find and that is the right meaning.  The right meaning is 

that the Judge told the Plaintiff that it was disgraceful to ask for an adjournment in a 

matter nine years old. That is the sting in the said words. 

 With reference to the headline, that is not pleaded nor does the headline refer to 

the Plaintiff.  In addition when the headline was read with the rest of the article, it makes 

it clear that the headline did not refer to the Plaintiff. 

 With respect to privilege, Mr. Martineau submitted that the report enjoyed both 

absolute privilege by statute and qualified privilege at common law.  The complaint of 

the Plaintiff goes to the accuracy of the report.  It has two limbs, omission and 

commission. 

 In looking at whether the report is fair and accurate, what the Judge said was true. 

The statement as to the ultimatum was not defamatory of the Plaintiff.  Indeed it may be 

given an interpretation that is favourable to the Plaintiff. 

 In dealing with qualified privilege, there is no plea of malice nor could there 

really be one in this case. 

 Mr. Martineau referred to the cases of Slim v. Daily Telegraph Ltd. [1968] 1 All 

E. R. 497; Lewis vs. Daily Telegraph Ltd. [1964] A. C. 234; Mapp vs. News Group 

Newspapers Ltd. [1998] 2 W. L. R. 260; Charleston vs. News Group Newspapers 

Ltd. [1995] 2 A. C. 65 [H.L.]; Cigar does; Andrews vs. Chapman (1853) 175 E.R. 558; 

Hope vs. Leng (1907) 23 T.L.R. 243; Alexander v. N.E.Ry.  (1865)6B&S 340; 

Macdougall vs. Knight (1886) 17 Q.B.D. 636; Macdougall v. Knight (1890)25Q.B.D.1; 

Duncan vs. Associated Scottish Newspapers Limited [1929] S.C. 14; Vroman v 

Vancouver Daily Province Ltd. [1941] 2 D.L.R. 456; Turner v. Sullivan (1862) 6 L.T. 

(N.S.) 130. 

 Those were in essence the submissions of both Counsel.  



Page 9 of 32 

It is not disputed that the Express is a daily newspaper with a large circulation in 

Trinidad and Tobago.  Whilst a lot of argument was centred on the headline "Wills 

strikes of two lawyers in murder case", I am of the view that the Plaintiff is precluded 

from relying on the said headline. Gatley on Libel and Slander, 8th edition, paragraph 

1068 sets out the true position of the highly archaic, artificial and technical character of 

the law of libel: 

 " 'In a libel the words used are the material facts,' and must therefore be set 

out in the statement of claim: it is not enough to describe their substance, purport 

or effect.  'The law requires the very words of the libel to be set out in the 

declaration in order that the court may judge whether they constitute a ground of 

action' 'whether they are a libel or not.' 

 Paragraph 4 of the Plaintiff's Statement of Claim sets out what the Plaintiff is 

complaining of.  Paragraph 4 states: 

 " On page 3 of the issue of the said newspaper for the 2nd day of May, 

1989 in an article entitled "WILLS STRIKES OF TWO LAWYERS IN 

MURDER CASE" the Defendants falsely and maliciously printed and published 

of and concerning the Plaintiff and of and concerning him in the way of his 

profession or occupation the words following, that is to say:"  

Paragraph 4 then sets out the words in the said article complained of but no 

mention is made that the headline is being complained of. Gatley (ibid.) p. 671, 

Precedent 1625 suggests a form of pleading when the headline and article are being 

complained of, namely, "by reason of the facts and matters aforesaid the said caption 

and article in their natural and ordinary meaning meant and were understood to mean..." 

(Emphasis added).  The Plaintiff therefore cannot bring the headline into play as if it 

referred to the Plaintiff, as that is inconsistent with the Plaintiff's pleading. 

 If, however, I were wrong and the Plaintiff could rely on the said headline, I am 

of the view that for the reasons hereinafterstated, the Plaintiff cannot succeed in this 

action. 

 The Defendants deny that the words complained of bore the alleged or any 

meaning defamatory of the Plaintiff.  In Slim v. Daily Telegraph Ltd. [1968] 1 All E. R. 

497 Lord Justice Diplock stated at p. 506 that where an action for libel is tried by a judge 



Page 10 of 32 

alone without a jury, it is he who has to arrive at a single "right" meaning as "the natural 

and ordinary meaning" of the words complained of.  Further where a Plaintiff chooses to 

set out in his Statement of Claim the particular defamatory meaning which he contends 

was the natural and ordinary meaning of the words, the defamatory meaning so averred is 

treated at the trial as the most injurious meaning which the words are capable of bearing, 

and a Plaintiff is, in effect, estopped from contending that the words do bear a more 

injurious meaning and claiming damages on that basis.  The averment does not of itself 

prevent a Plaintiff from contending at the trial that, even if the words do not bear the 

defamatory meaning alleged in the Statement of Claim to be the natural and ordinary 

meaning of the words, they nevertheless bear some other meaning less injurious to a 

Plaintiff's reputation but still defamatory of him.  Therefore where a judge is sitting alone 

to try a libel action without a jury, the only questions he has to ask himself are, "Is the 

natural and ordinary meaning of the words that which is alleged in the statement of 

claim?"  and, "If not, what, if any, less injurious defamatory meaning do they bear?" 

 I must therefore look for the single "right" meaning as "the natural and ordinary 

meaning" of the words complained of.  And I must determine what the words would 

convey to the ordinary man.  I must also remind myself that the Plaintiff is estopped from 

contending that the words do bear a more injurious meaning than that pleaded. 

  In Lewis vs. Daily Telegraph Ltd. [1964] A. C. 234, where the words 

complained of alleged that the fraud squad were inquiring into the affairs of the plaintiff 

company, Lord Reid, in his now classic judgment, stated at pp. 258 to 260: 

 "There is no doubt that in actions for libel the question is what the words 

would convey to the ordinary man: it is not one of construction in the legal sense.  

The ordinary man does not live in an ivory tower and he is not inhibited by a 

knowledge of  the rules of construction.  So he can and does read between the 

lines in the light of his general knowledge and experience of worldly affairs... 

What the ordinary man would infer without special knowledge has generally been 

called the natural and  ordinary meaning of the words.  But that expression is 

rather misleading in that it conceals the fact that there are two elements in it.  

Sometimes it is not necessary to go beyond the words themselves, as where 

the plaintiff has been called a thief or a murderer.  But more often the sting 



Page 11 of 32 

is not so much in the words themselves as in what the ordinary man will infer 

from them, and that is also regarded as part of their natural and ordinary 

meaning... Generally the controversy is whether the words are capable of having 

a libellous meaning at all, and undoubtedly it is the judge's duty to rule on that.  I 

shall have to deal later with the test which he must apply.  Here the controversy is 

in a different form.  The respondents admit that the words were libellous, 

although I am still in some doubt as to what is the admitted libellous meaning.  

But they sought and seek a ruling that these words are not capable of having the 

particular meaning which the appellants attribute to them.  I think that they are 

entitled to such a ruling and that the test must be the same as that applied in 

deciding whether the words are capable of having any libellous meaning...  

In this case it is, I think, sufficient to put the test in this way.  Ordinary 

men and women have different temperaments and outlooks.  Some are unusually 

suspicious and some are unusually naive.  One must try to envisage people 

between these two extremes and see what is the most damaging meaning they 

would put on the words in question.  So let me suppose a number of ordinary 

people discussing one of these paragraphs which they had read in the newspaper.  

No doubt one of them might say -- 'Oh, if the fraud squad are after these people 

you can take it they are guilty.' But I would expect the others to turn on him, if he 

did say that, with such remarks as -- 'Be fair.  This is not a police state.  No doubt 

their affairs are in a mess or the police would not be interested.  But that could be 

because Lewis or the cashier has been very stupid or careless.  We really must not 

jump to conclusions.  The police are fair and know their job and we shall know 

soon enough if there is anything in it.  Wait till we see if they charge him.  I 

wouldn't trust him until this is cleared up, but it is another thing to condemn him 

unheard.' What the ordinary man, not avid for scandal, would read into the words 

complained of must be a matter of impression."  [Emphasis Added.] 

In arriving at the natural and ordinary meaning of the words, I should therefore try 

and determine whether the sting is in the words themselves or whether the sting is in what 

the ordinary man would infer from them. Two further cases illustrate how the Court 

approaches its task in finding the right meaning. 



Page 12 of 32 

In Mapp vs. News Group Newspapers Ltd. [1998] 2 W. L. R. 260 the 

defendants published an article in the newspaper under the headline "Drug quiz cop 

kills himself" which said that a police sergeant had killed himself after being ordered to 

provide information about ex-colleagues accused of peddling drugs, that he was custody 

officer with the drug squad at the London police station when eight fellow officers were 

alleged to have been involved in drug dealing and bribery, and that the accused officers 

had been transferred to other police stations while an investigation was carried out.  Four 

of the eight officers referred to in the article issued writs for libel against the defendants, 

pleading that the words meant that they were guilty of drug dealing and bribery and that 

the sergeant had killed himself because he would otherwise have had to confirm the 

plaintiffs' involvement.  It was held, inter alia, that the words complained of could not 

reasonably be read as imputing guilt to the plaintiffs, as contrasted with reasonable 

suspicion of guilt, and the prominent reference to the sergeant's suicide did not 

transform them so as to bear that meaning since a reasonable reader could interpret 

the reference in a number of different ways; that even if the words did impute guilt to 

at least one of the eight accused officers they could not impute guilt to all; and that, 

accordingly, the defendants were entitled to an order that the words were incapable of 

bearing the meaning attributed to them by the plaintiffs.  Lord Justice Hirst, delivering 

the judgment of the Court of Appeal, stated at pp. 267 and 268: 

 "In my judgment, in the light of Lewis's case, it would be virtually 

unarguable to suggest that the words complained of here imputed actual guilt as 

contrasted with a reasonable suspicion of guilt unless, as Mr. Shields suggests, 

their meaning is transformed by the prominent reference to Sergeant Carroll's 

suicide.  I do not think it has this effect since, to my mind, Sergeant Carroll's 

suicide could be interpreted by the reasonable reader in a number of different and 

perhaps more plausible ways; for example, that he himself had something to hide 

which would come out if he had to respond to his superior's order, or that he was 

overwhelmed by stress or depression.  As Lord Blackburn said in a celebrated 

passage in Capital and Counties Bank Ltd. vs. Henty (1882) 7 A. C. 741, 786: 

"it is unreasonable that when there are a number of good interpretations, the only 

bad one should be seized upon to give a defamatory sense to the document." 



Page 13 of 32 

 If one imagines a conversation similar to that portrayed by Lord Reid in 

Lewis's case [1964] A. C. 234, at pp. 259 to 260 and assumes that one member of 

the group put forward Mr. Shield's meaning, surely others would reply: "Steady 

on.  There might be all sorts of other explanations.  Of course it makes the whole 

affair look much more suspicious, but we should not jump to any conclusion until 

we know more about the circumstances of Sergeant Carroll's death and about the 

progress of the investigation; and remember, the officers have only been 

transferred to other duties, not even suspended, let alone charged." 

 

 Consequently, I would hold that the words are incapable of imputing 

actual guilt, as contrasted with suspicion, to any of the eight officers. 

 If, however, I were wrong and it does impute guilt to at least one officer, I 

would find it quite impossible to think that the reasonable reader would jump to a 

further conclusion that it affected all eight of them, which would be essential 

before any of them would be entitled to rely on the suggested meaning." 

 Mapp's case seems to suggest that even where you have a prominent headline you 

have to look at the article as a whole and determine how the reasonable reader would 

interpret same. 

 Charleston vs. News Group Newspapers Ltd. [1995] 2 A. C. 65 [H.L.] suggests 

the correct approach to be adopted in arriving at the meaning. The plaintiffs were actors 

in a long-running Australian television serial which was also shown on British television.  

On 15 March 1992 the defendants' newspaper published material comprising an article 

with headlines, photographs and captions.  The most prominent headline stated, "Strewth!  

What's Harold up to with our Madge?"  The photographs showed the plaintiffs' faces 

superimposed on the near-naked bodies of models in pornographic poses.  The article, 

which made it clear that the photographs had been produced without the knowledge or 

consent of the plaintiffs, castigated the makers of a pornographic computer game.  On 

2nd June the plaintiffs issued a writ seeking damages for libel contained in the article 

claiming that the photographs, on their own or coupled with headlines and captions were 

capable of bearing a defamatory meaning, especially in the minds of those readers, 

limited in number yet representing a significant proportion of millions of the newspaper's 



Page 14 of 32 

readers, who only read headlines and looked at photographs.  On the defendants' 

summons the master directed, on 10th November, a preliminary issue to be tried, namely, 

whether the publications were capable of being defamatory, either in their natural and 

ordinary meaning or by innuendo.  The judge held that they were not.  The Court of 

Appeal dismissed the plaintiffs' appeal. 

 The House of Lords held, dismissing the plaintiffs' appeal, that the two basic 

principles of the law of libel were that, where no innuendo was alleged, the natural and 

ordinary meaning of an allegedly defamatory publication was the meaning, including any 

inferential meaning, conveyed to the mind of the ordinary, reasonable and fair-minded 

reader and that the jury were required to determine the single meaning conveyed by the 

publication to the notional reasonable reader and base its verdict and damages on the 

assumption that the single meaning was the sense in which all readers would have 

understood it; and that, although the question whether the text of an article was 

sufficient to neutralize an otherwise defamatory headline was a matter for the jury, 

a claim for libel could not be founded on a headline or photographs in isolation from 

the related text and the question whether an article was defamatory had to be 

answered by reference to the response of the ordinary, reasonable reader to the 

entire publication; and that the ordinary reader could not, in the circumstances, have 

gained the impression that the plaintiffs were involved in making pornographic films.  At 

p. 74 Lord Nicholls of Birkenhead states: 

 "The present case is well on the other side of the borderline.  The ordinary 

reader could not have failed to read the captions accompanying the pictures.  

These made clear that the plaintiffs' faces had been superimposed on other actors' 

bodies.  The plaintiffs had not themselves been indulging in the activity shown in 

the pictures.  The ordinary reader would see at once that the headlines and 

pictures could not be taken at their face value.  And the reader's eye needed to 

travel no further than the "victims" caption to the smaller photographs, and to the 

second sentence, at the top of the article, to find confirmation that the plaintiffs 

were "unwitting" stars in the sordid computer game. 

 Accordingly, when the ordinary reader put down the "News of the World" 

on 15 March 1992, he or she would have thought none the worse of the two actors 



Page 15 of 32 

who are well known for their roles in the "Neighbours" television serial.  The 

ordinary reader might have thought worse of the producers of the pornographic 

computer game, and of the "News of the World," but that is a different matter."  

Charleston's case propounds that a claim for libel cannot be founded on a 

headline or photograph in isolation from the related text. So that the bane and the antidote 

must be taken together.  Further, Charleston's case, in my view,  provides a complete 

answer to Mr. Armour's submission with respect to Lewis vs. Clement.  In Lewis vs. 

Clement an account of certain proceedings in a court of law was headed in a newspaper, 

"shameful conduct of an attorney".  It then proceeded to give an account of proceedings 

in a Court of Law, which contained matter injurious to the Plaintiff's professional 

character.  The Defendant pleaded that the supposed libel contained a true account of the 

proceedings in the Court of Law.  It was held, after verdict for the Defendant, that the 

plea was bad, inasmuch as the words "shameful conduct of an attorney" formed no part of 

the proceedings in the Court of Law and that the Plaintiff was therefore entitled to 

judgment. 

  So in Lewis vs. Clement you had defamatory comments, which formed no part of 

the proceedings, being introduced by the reporter.  In addition the headline referred to the 

Plaintiff. In the instant case when one looks at the headline "Wills strikes of two lawyers 

in murder case", the ordinary, reasonable reader can't even say that it refers to the 

Plaintiff.  But I cannot consider the headline in isolation from the related text. By the time 

one reads the said article and gets to the part about the Plaintiff, it would have been quite 

clear that the headline was not referring to the Plaintiff.  So when the ordinary, 

reasonable and fair-minded reader in the instant case put down the Express newspaper on 

May 2, 1989, he could not come to the conclusion that the Plaintiff was one of the two 

lawyers struck off in any murder case.  

 What therefore in the instant case is the single right meaning?  Mr. Martineau 

submits that the sting in the alleged libel, if any, is that the Judge told the Plaintiff that it 

was disgraceful for him to seek an adjournment in a matter pending for nine years.  It is 

conceded by Mr. Armour that the sting in the alleged libel, if any, is in the use of the 

word disgraceful.  That being the case, I am of the view that it is not necessary for me to 

determine whether the words are capable of bearing the meanings alleged in the 



Page 16 of 32 

Statement of Claim since I am of the view that the single right meaning to be attributed to 

the words in the said article, in so far as it referred to the Plaintiff, was that the Plaintiff 

was told by the Judge that it was disgraceful for him to seek an adjournment in a matter 

pending for nine years.  That is the sting in the words.  It is a lesser meaning than that 

alleged by the Plaintiff at paragraph 6 (a) of his Statement of Claim namely,“that the 

Plaintiff has acted disgracefully in the practice and conduct of his profession”, which, in 

my view, is the most injurious meaning that the words in the said article are capable of 

meaning. The meaning pleaded adds the words "in the practice and conduct of his 

profession".  It is an embellishment of what the Judge said and is too wide a meaning. 

Again, imagining a conversation similar to that portrayed by Lord Reid in Lewis's case, 

one reader might say that the Plaintiff had acted disgracefully in the practice and conduct 

of his profession.  Surely others would say, "No, no.  Be fair.  What the Judge in fact said 

was that it was disgraceful for the Plaintiff to seek an adjournment in a matter pending for 

nine years." 

 That being the single right meaning, I am also of the view that the other words 

complained of in the said article, namely, “ ‘I am not going to be a party to wasting time, 

even if I have to work up to midnight ’he warned giving Alleyne-Forte three hours to 

begin a brief and begin the case” are not libellous.  Considered in their context, it seems 

to me that what the Judge was saying was that he was giving the Plaintiff three hours to 

prepare a brief.  That would seem to suggest that the Plaintiff did not have a brief and the 

Judge was giving him some time to prepare one. Giving an Attorney some time to 

prepare a brief is clearly not libellous.  That is completely different from what the 

Plaintiff is contending, namely, that the Plaintiff was incompetent and/or professionally 

negligent in that he had not prepared the  brief when he should have done so, and if he 

were responsible, he could have prepared the  brief in three hours.  The point is that the 

ordinary reader, not avid for scandal, would say that the Plaintiff did not have a brief 

when he appeared in Court and the Judge gave him some time to prepare one. 

 Even if it could be argued that there was some defamatory imputation in the 

words “I am not going to be a party to wasting time”, I am of the view that it is 

sufficiently neutralised by the words “ giving Alleyne-Forte three hours to prepare a 

brief”.  As Alderson B. stated in Chalmers v. Payne  (1835) 2 C.M.&R.156, 159: 



Page 17 of 32 

“But the question here is, whether the words be slanderous or not, which is 

a question for the jury; who are to take the whole together, and say whether the 

result of the whole is calculated to injure the plaintiff’s character. In one part of 

this publication, something disreputable to the plaintiff is stated, but that is 

removed by the conclusion; the bane and antidote must be taken together.” 

Having determined the single right meaning and, there being no dispute that the 

Judge said those words to the Plaintiff and that those words were fairly and accurately 

reported and the other words not being defamatory of the Plaintiff, I am of the view that 

the said article did not bear any meaning defamatory of the Plaintiff.  The further  

question arises as to whether the report in the said article is privileged. 

 It has long been held that reports of judicial proceedings attracted a qualified 

privilege at common law.  "The rule of law is that, where there are judicial proceedings 

before a properly constituted judicia l tribunal exercising its jurisdiction in open court, 

then the publication without malice of a fair and accurate report of what takes place 

before that tribunal is privileged": per Lord Esher M.R. in Kimber vs. Press Association 

[1893] 1 Q.B. 65 at p. 68.  The common law privilege which attaches to fair and accurate 

reports of judicial proceedings has been supplemented by statutory provisions which 

confer special protection on newspapers. Section 13 (1) of the Libel and Defamation Act 

(hereinafter referred to as “the Act”) Chapter 11: 16 provides: 

 "13.  (1) A fair and accurate report in any newspaper of proceedings 

publicly heard before any court exercising judicial authority shall, if published 

contemporaneously with the proceedings, be privileged, but nothing in this 

section shall authorise the publication of blasphemous or indecent matter." 

 Section 13 (1) of our Libel and Defamation Act is in all material respects the 

same as the provisions of section 3 of the Law of Libel Amendment Act 1888 (United 

Kingdom). The privilege conferred by section 3 of the Law of Libel Amendment Act 

1888 on a fair and accurate report in a newspaper of proceedings publicly heard before a 

Court exercising judicial authority is (if published contemporaneously) absolute and not 

qualified: Gatley (ibid.) paragraph 631.  I am therefore of the view that the privilege 

conferred by section 13 (1) of the Act is absolute. In dealing with the issue of privilege 

(both absolute and qualified), I am therefore of the view that in order to be privileged, the 



Page 18 of 32 

report published by the Defendants must be a fair and accurate account of what took 

place in court before Mr. Justice Wills. 

 It is not in dispute that the Plaintiff was told by the Judge it was disgraceful for 

him to seek an adjournment in a matter pending for nine years and that several judges 

before whom the case was called had either retired or died. And it is not disputed that the 

Judge did not give the Plaintiff three hours to prepare a brief and begin the case. It is to 

be noted that in the Plaintiff's Reply in response to the Defendants' contention that the 

report was a fair and accurate report, the Plaintiff does not rely on the words "I am not 

going to be a party to wasting time, even if I have to work up to midnight" as being 

inaccurate or unfair.  Indeed in cross-examination when the Plaintiff is shown the said 

article and asked what are his specific complaints, he makes no complaint about the 

words "I am not going to be a party to wasting time, even if I have to work up to 

midnight".  Again in the Plaintiff's said article published on May 5, 1989 the Plaintiff sets 

out his specific complaints but no complaint is made with respect to the Judge's remark 

aforesaid.  I also note at this stage that, in response to the Defendants' defence of 

qualified privilege, there is no express plea of malice in the Plaintiff's Reply. 

 In addressing the issue of privilege, the Plaintiff complains that: 

 (A) The report omitted to state that he was holding for Mr. Campbell. 

 (B) The report omitted to state the reasons for his application for an adjournment. 

 (C) The Judge did not give him three hours to prepare a brief and begin the case. 

 So that essentially the Plaintiff complains of two omissions and an inaccuracy. 

Gatley (ibid.) summarises the position with respect to a fair and accurate report in the 

area of privilege at paragraph 604: 

 "In order to be privileged the report must be a fair and accurate account of 

what took place in court.  It is not necessary that it should be verbatim; an 

abridged or condensed report will be privileged, provided it gives a correct and 

just impression of what took place in court.  It is sufficient to publish 'a fair 

summarised account.'  'The privilege -- a valuable privilege for the public -- of 

publishing reports of proceedings in courts of Justice, would be useless if it were 

necessary to set out every word of the evidence and of the speeches and of what 

was said by the Judge... that is not necessary; if what is stated is substantially a 



Page 19 of 32 

fair account of what took place, there is an entire immunity for those who publish 

it.' " 

The cases hereinafter cited provide some guidance as to the manner in which the 

Court should go about its task in determining what is a fair and accurate report.  

 

In Andrews vs. Chapman (1853) 175 E.R. 558 Lord Campbell Chief Justice 

stated at p. 559: 

"This is an action for a libel contained in what purports to be a report in a 

newspaper of the proceedings in a Court of Justice,  and I must say that as to one 

part of it, the introductory part, it contains some things of which I cannot exactly 

approve. By the law of England a fair account of what takes place in a Court of 

Justice may be published, but the reporter who gives the account ought not to mix 

up with it comments of his own; and if any comments are made, they should not 

be made as a part of the report.  The report should be confined to what takes place 

in Court, and the two things, report and comment, should be kept separate.  In this 

report there are not only the observations of the Lord Chancellor, which are 

proved to have been truly given, but there is a detailed account of proceedings 

which had previously taken place, intermingled with comments on those 

proceedings which certainly ought not to have appeared there.  If there had been 

simply the account of what the Lord Chancellor had said, inasmuch as the account 

appears to be entirely correct, the defendant would have had nothing to do but to 

plead not guilty, and to show that the report was a fair report of what the taken 

place; and although it is possible that all that the Lord Chancellor said is not 

inserted, it is clear that the substance of what he said is inserted, and the privilege 

-- a valuable privilege for the public -- of publishing reports of proceedings in 

Courts of Justice, would be useless if it were necessary to set out every word of 

the evidence and of the speeches and of what was said by the Judge.  However 

that is not necessary; if what is stated is substantially a fair account of what took 

place, there is an entire immunity for those who publish it." 



Page 20 of 32 

 Andrews vs. Chapman seems to suggest that if the whole of the report is a 

substantially accurate account of what took place, then the report is privileged.  So that it 

is not necessary to set out every word of the report. 

 In Hope vs. Leng (1907) 23 T.L.R. 243 W, a witness, shouted out from the well 

of the court that the evidence given by the plaintiff was "a pack of lies."  

 

 

 It was held by the Court of Appeal that the report of the proceedings in which 

this observation appeared was nevertheless privileged. Collins M.R. at p.244 stated:  

"The learned Judge, in language which he could not attempt to improve 

upon, and in which he entirely concurred, put before the jury the position of the 

reporter for a daily newspaper whose function it was to make a fair report of 

proceedings in a Court of Justice, the report coming, not necessary from the hands 

of a trained lawyer, but from a person whose function it was to send a report in 

order that the public might read it on the next day.  These considerations ought to 

be taken into account, as the learned Judge pointed out to the jury, when they 

were dealing with the question whether a report was fair from the standpoint of 

the person who wrote it. The learned Judge said: -- "I think juries would be very 

wrong if they were to be too severe on them" -- i.e., reporters -- "if there happens 

to be some slight flaw, if there is something which they think would have been 

better put in a different way.  But if in the main it is an accurate report, and you 

do not think it would do any harm to the parties, I think a jury should protect them 

by saying that they fail to see that it has been proved that the account was not a 

fair and accurate report of what took place in a Court of Justice."  He entirely 

agreed with the way in which the learned Judge had advised the jury as to the 

attitude which they ought to take up with regard to this case.  The question, 

therefore, came to this -- was there any evidence for the jury?  Mr. Justice 

Grantham was thoroughly dissatisfied with the verdict, and he (the Master of the 

Rolls) was not satisfied with it himself.  But that was not enough to justify the 

Court in setting the verdict aside and entering judgment for the defendants if there 

was evidence fit to be considered by the jury.  The real question, therefore, was 



Page 21 of 32 

whether there was evidence upon which a reasonable jury properly directed could 

find that this report was unfair so as to be actionable.  He had come to the 

conclusion that there was no evidence fit to be left to the jury upon that point.  

The report was a report in a daily newspaper, and it was not to be judged by the 

same standard of accuracy which would be adopted if they were criticizing a law 

report of a professional law reporter.  It must be regarded from the standpoint of 

persons whose function it was to give the public a fair account of what had taken 

place in a Court of Justice.  It would, he thought, be wrong to judge it by the exact 

standard of accuracy which would be expected in a report purporting to come 

from the hand of a trained lawyer." 

 In looking at the said article, I must look at it as if it was coming from a reporter 

whose function it was to send a report in order that the public might read it on the next 

day, and not from the hands of the trained lawyer.  

 In Macdougall vs. Knight (1886) 17 Q.B.D. 636 the defendants published in the 

form of a pamphlet a report of the judgment delivered in a former action which the 

plaintiff had brought against them.  The pamphlet contained no separate report of the 

evidence given at the trial, and there were passages in the judgment reflecting on the 

plaintiff's character.  In an action for libel in respect of such publication the jury found 

that the pamphlet was a fair, accurate, and honest report of the judgment, and was 

published bona fide and without malice.  It was held that it was not necessary to ask the 

jury whether the pamphlet was a fair report of the trial, that the right questions had been 

left to the jury, and the defendants were entitled to judgment on the findings. 

 Macdougall's case seems to suggest that you can publish a fair and accurate 

report of a judgment without dealing with the evidence given at the trial.  It would follow 

from that that you would be able to publish a fair and accurate report of what a Judge said 

without reporting on what Counsel said. At pp. 639 and 640 Lord Esher M.R. stated: 

 "If the trial lasts for several days, all the same people would not be in 

Court on the different days, and in such a case if a fair report of all that takes 

place on any one day is published, the readers of that report are placed in the same 

position as if they had been in Court on that day and had heard the proceedings.  

If a fair report of any one distinct part of the trial is published the publication is 



Page 22 of 32 

justifiable, and therefore a fair report of the whole of one day's proceedings is 

privileged, even if the result is that the publication bears hardly on the character 

of an individual, who may be in a position at a later stage to answer all that is 

brought forward against him. If a part of what takes place on a particular date is 

published as the whole of the day's proceedings, such a publication does not put 

people who have not been in the Court in the same position as those who heard 

the case in Court, and therefore is not a fair publication." 

 It is therefore permissible to publish a report of what transpired in a trial on a 

particular day. So that a fair report of the whole of one day's proceedings is privileged, 

even if the result is that the publication bears hardly on the character of an individual.  

Continuing at p. 642 Lord Esher M.R. stated: 

 "In my opinion the word "fair," when used with regard to such a 

publication as we are discussing, is equivalent to fairly correct; whether a person's 

mind is fair is involved in the question whether the publication is bona fide.  The 

question as to fairness arises only when the report is not "literatim et verbatim;" if 

it is so no such question can arise.  It has been decided, as I have observed, that a 

report of one day's proceedings may be published, and in the same way the 

judgment is quite a separate part of the proceedings.  Suppose the judgment to 

be erroneous , still the people who are not in Court, but who read the report, are 

put in the same position as those who were in Court and heard the judgment 

delivered.  The responsibility for the accuracy of the judgment rests on the 

judge who delivers it, not on the person who publishes the report of it.” 

[Emphasis added.] 

Later on Lord Justice Bowen,  in dealing with the question of malice, opined at p. 

642: 

 "I think also that a report of a portion of the case, if correctly given, is 

privileged, but if it is published maliciously the privilege is destroyed.  In the case 

of a newspaper the publication of proceedings from time to time without malice is 

undoubtedly privileged; yet it does not by any means follow that a person might 

publish a true report of a part of the proceedings, if he did so maliciously."  



Page 23 of 32 

 So that a fair and accurate report of the judgment of a Judge is privileged even if 

that judgment is erroneous.  Indeed in Anderson vs. Gorrie [1895] 1 Q.B. 668 it was 

held that no action lies for acts done or words spoken by a judge in the exercise of his 

judicial office although his motive is malicious and the acts or words are not done or 

spoken in the honest exercise of his office. 

 Mr. Armour submits that the decision of the Court of Appeal was varied when the 

House of Lords (1889)14 A.C.194 considered the matter. However Gatley (ibid.) at 

paragraph 611 footnote 96 sets out the true effect of the decision of the House of Lords: 

“ Though the decision was affirmed by the House of Lords on other grounds, 

doubts were expressed by Lord Halsbury L.C. (at p.200) and Lord Bramwell (at 

p.203) as to whether the publication of a summing-up or judgment was privileged 

if unaccompanied by the evidence on which it was founded. These doubts are 

referred to in Macdougall v. Knight (1890)25Q.B.D.1, an action between the 

same parties for the publication of another part of the same judgment. The Court 

of Appeal firmly upheld their judgment in the former action, Lopes L.J. observing 

that “there is no decision of the House of Lords which impeaches the law as laid 

down in the court in the previous action between the same litigants. There are 

reservations of opinion by two of the learned lords, but such reservations cannot 

be taken as in any sense decisions.” 

 In Duncan vs. Associated Scottish Newspapers Limited [1929] S.C. 14 the 

chairman of a parish council brought an action for damages for slander in a Sheriff Court 

against a member of the council in respect of statements made by the latter concerning 

him.  The Sheriff-substitute held that the statements complained of had been made and 

were false and calumnious, but that the occasion was privileged and that malice had not 

been proved; and he assoilzied the defender.  On appeal the Sheriff adhered.  A 

newspaper published an account of the decision, which, after stating the names, 

designations, and the addresses of the parties, proceeded -- "The pursuer was chairman of 

Livingstone Parish Council, and the defender was a member of the Council, at a meeting 

of which the slander was alleged to have been made during a discussion on unemployed 

relief.  Sheriff-substitute Robertson found that the pursuer had failed to prove facts and 

circumstances, and assoilzied the defender, with expenses.  Sheriff Crole had adhered to 



Page 24 of 32 

the Sheriff-substitute's decision, and found the pursuer liable to the defender in 

expenses." 

 The unsuccessful pursuer in the Sheriff Court action brought an action against 

proprietors of the newspaper for damages for slander.  He averred that the report gave a 

false and misleading account of the judgments, and falsely and calumniously represented 

that he had failed to prove that the words used by the defender in the Sheriff Court action 

were false or calumnious.  He also averred that his neighbours and friends, who were 

aware of the nature of the statements made concerning him and of the action brought by 

him, understood the report to mean that the statements made were in fact true. 

 It was held that the report was not reasonably capable of bearing the innuendo 

sought to be placed on it by the pursuer and the action was dismissed. 

 After summarising the pursuer's averments and quoting the newspaper paragraph 

complained of ,Lord Morison, the Lord Ordinary, stated at pp. 16 and 17: 

 "It is this paragraph which forms the ground of the present action. It is not 

alleged that any statement in it is false.  The pursuer's complaint regarding it is 

not in respect of what it says, but because of what it omits.  Mr. Graham 

Robertson admitted that, if the paragraph in question was read by a lawyer, he 

would necessarily understand that the pursuer's action had failed because malice 

had not been proved. But he argued that the persons among whom the pursuer 

lived were not lawyers, that they knew the circumstances under which the pursuer 

had raised his action, and were familiar with the serious accusation which had 

been made against him, and that, in the absence of any express reference to the 

fifth and sixth findings contained in the Sheriff-substitute's interlocutor, they and 

others read the paragraph as implying that the pursuer had failed to prove the 

falsity of the accusation made against him, and that he remained under the stigma 

which it necessarily involved. The defenders contended that the paragraph was 

incapable of bearing any libellous construction, and that it meant no more than 

that the Sheriffs had decided the pursuer's action of damages for slander adversely 

to him.  It is necessary, I think, to consider, in the first instance, from what point 

of view the paragraph falls to be construed. 



Page 25 of 32 

 Probably there are always people whose imagination or knowledge or 

ignorance or prejudice will induce them to place a sinister interpretation upon 

something in any newspaper report of a libel action, and there is ample scope for 

extracting innuendoes from the report among the partisans of two Parish 

Councillors, who are the litigants concerned.  But reports of judicial proceedings 

are issued by the newspapers to the general public and, so long as they are fair 

and accurate reports of what they profess to report, then, in my opinion, no 

action lies upon them.... 

 It has to be kept in view that here the newspaper professed only to 

give an account of the judgments pronounced by the Sheriff and the Sheriff-

substitute respectively, and it is not suggested that they were incorrectly set 

forth.  In my opinion, the paragraph means and can mean only that the pursuer 

failed to prove his case of alleged slander before the Sheriff-substitute, and that 

the Sheriff dismissed the appeal and affirmed his Substitute's judgment.  I am 

quite unable to hold that there is anything in this report which is either unfair to 

the pursuer or capable of a sinister imputation against him.  I quite see that the 

pursuer might have preferred that the material contained in the Sheriff-substitute's 

fifth finding should have been incorporated into the report.  But the omission of 

this finding does not  make the report of the Sheriff-substitute's judgment unfair, 

nor does the omission, in my view, affect or qualify the plain meaning of the 

words published.  [Emphasis added.] 

 On appeal before the Second Division Lord Justice-Clerk stated at p. 18: 

 "Now, the report of which complaint is made, and which purports to deal 

with the result of this action, is headed: " Alleged Slander. Appeal by Blackburn 

Man Fails," and it goes on to say -- and this is the sting of the passage, if there is 

any sting -- "Sheriff-substitute Robertson found that the pursuer had failed to 

prove facts and circumstances, and assoilized the defender, with expenses."  That 

probably is not an entirely satisfactory report. The reference to "facts and 

circumstances" is not very intelligible.  The report should either have stated that 

the pursuer had failed to prove facts and circumstances from which malice might 

reasonably be inferred, or it should have left the phrase alone. 



Page 26 of 32 

 But we are not embarrassed by any consideration arising out of... of that 

phrase, because Mr. Cameron frankly admitted to me, in the context of the 

discussion, that one may treat this case upon the same footing as if the 

paragraph had borne that the pursuer had failed to prove his case and that 

the Sheriff assoilzied the defender. And that obviously to my mind, is the 

meaning of the paragraph, and the only meaning which can reasonably bear, 

viz., that the pursuer's action had failed -- nothing more and nothing less -- 

and that in point of fact is unquestionable."[Emphasis Added.] 

 Dealing with omissions Lord Justice-Clerk continued at pp. 18 and 19: 

 "Indeed, quite frankly again, Mr. Cameron stated his complaint in this 

case was with regard to the incompleteness of the report.  He complains not of 

anything which it contains, but he complains of what it omits.  And when          

Mr. Cameron was asked what was the omission of which he complained, I 

gathered that his answer was that the omission was an omission on the part of the 

reporter to state that the Sheriffs had both found that the words alleged to have 

been used by the defender were used by him, but that, in respect the occasion was 

a privileged one, the pursuer's action had failed.  Well, it seems to me logically 

and inevitably to follow from that argument that, where a newspaper reports an 

action of damages in which the defence of privilege is tabled, and where the judge  

who determined that action held that the words attributed to the defender were 

used, but that, as they were used on a privileged occasion, the defender succeeds, 

in every action of that kind a newspaper will be liable to pay damages, even 

though it merely bears to relate the result of the action, unless it asserts in 

terms and accurately (first) that the words were proved to have been used, and 

(secondly) that in respect of  privilege the action had failed. 

 That appears to me to be an extravagant proposition, which, in the 

circumstances of this report, is peculiarly unwarrantable, because your Lordships 

will observe that the report does not bear to be a report of the proceedings in the 

action.  This report merely bears to be a report of the result of the action.  

And to suggest that, where a newspaper merely purports to report the result 

of a case, and does so with entire accuracy, it may be liable in damages 



Page 27 of 32 

because it has failed to relate the steps which led up to that judgment, seems 

to me to be a proposition which will not for a moment bear examination.  

[Emphasis added.] 

 So that it is not necessary to set out every word of the evidence, nor the speeches 

of Counsel, nor the submissions of Counsel.  One must look to see whether they are a fair 

and accurate report of what they profess to report.  In Duncan' s case, the report was not 

a report of the proceedings in the action.  It was a report of the result of the action and the 

result was accurately stated.  Accordingly the newspaper could not be liable because it 

omitted to state the grounds on which the pursuer failed. 

 In the instant case the Plaintiff's complaint is that the said article omitted to state 

that he was holding for Mr. Campbell and omitted to state the reasons for his application 

for an adjournment.  However the report in the said article, in so far as it related to the 

Plaintiff, professed to be a report of what the Judge, Mr.Justice Wills, said. It did not deal 

with submissions of Counsel. And it is not disputed that Mr. Justice Wills told the 

Plaintiff that it was disgraceful for him to seek an adjournment in a matter pending for 

nine years and that several judges before whom the case was called had either retired or 

died. This is in direct contrast with what was reported earlier on in the said article with 

respect to Mr. Koylass.  The report with Mr. Koylass professed to be a report of the 

submissions of Counsel on both sides (Mr. Koylass and Mr. Carmona), and the result of 

Mr. Koylass's application for an adjournment.   

In Turner v. Sullivan (1862) 6 L.T. (N.S.) 130 the Plaintiff was a Solicitor who 

had been charged with improper conduct with a young lady who had applied to the 

magistrate of the petty sessions, for an affiliation order. A gentleman named Voules 

appeared on her behalf.   

 The reporter of the case headed his report “Extraordinary application case against 

a London Solicitor,” and commenced it by saying,  “Mr. Voules appeared on the part of 

Miss Elizabeth Geraldine Stokes,” where he broke off, and commencing a new line, went 

on to say, “It was a case of violation under somewhat extraordinary circumstances;” 

which it was alleged, on the part of the Plaintiff, was libellous, and was not intended to be 

read as Mr. Voule’s opening.  Mr. Justice Byles in dealing with this point stated at page 

130: 



Page 28 of 32 

 “With regard to the first point, the magistrate’s clerk who was called for 

the Plaintiff; said that the word “violation” was used by one of the magistrates, 

and not by Mr. Voules, therefore that was a mistake, and if a mistake it was 

not libellous, and unless a fair and reasonable latitude was given there would 

be no safety in reporting the proceeding in courts of justice and in 

Parliament.”[Emphasis added.] 

 By analogy in the instant case the reporter wrongly attributed a remark made by 

Mr. Justice Wills to Mr. Koylass as being made to the Plaintiff namely, “ I am not going 

to be a party to wasting time”. That was an inaccuracy or mistake as there is no dispute 

that the reporter was present in Court nor has any charge been made of any sinister or 

improper motive on the part of the reporter. In any event the Plaintiff makes no 

complaints about those words insofar as they are unfair or inaccurate and, as I have 

already found, these words are not libellous. 

 Vroman v Vancouver Daily Province Ltd. [1941] 2 D.L.R. 456 is instructive as 

to the manner in which a court should deal with an inaccuracy.  In this case, the Plaintiff 

failed in an action for libel, tried by a Judge sitting without a jury, based upon the 

headline of an accurate report of a judicial proceeding wherein a committal order had 

been made against the plaintiff for non-compliance with an order relating to the payment 

of alimony to the plaintiff’s divorced wife, the headline erroneously stating:  “Husband 

Jailed On Wife’s Plea.”  The committal order had been made on improper material and 

was revoked the day after publication of the article in the defendant’s newspaper. It was 

held that the Plaintiff’s appeal must be dismissed. 

 At page 456 Mr. Justice of Appeal McDonald delivering the judgment of the 

British Columbia Court of Appeal stated at pages 456 to 458: 

“This is an appeal from a judgment of Chief Justice Morrison wherein the 

appellant’s action for libel against the respondent newspaper was dismissed.  The 

words complained of are: 

 

“Vancouver Today 

“HUSBAND JAILED 

ON WIFE’S PLEA 



Page 29 of 32 

“Committal for forty days to Oakalla jail was ordered by Mr. Justice 

Manson in Supreme Court of Clinton Harry Vroman, dentist, 4446 Dunbar, on the 

application of Mrs. Clara Vroman, 2831 West Third, who divorced him in 1933. 

“The committal was ordered for Vroman’s failure to obey an order of the 

court requiring him to file a statement of receipts and disbursements in connection 

with payment of forty-five dollars ($45.00) per month alimony to Mrs. Vroman.” 

The facts were that the committal order in question had in fact been made 

and the Sheriff had been ordered to take the body of the appellant into custody.  It 

turned out, however, that through a mistake which had occurred in the Supreme 

Court Registry the order was made on improper material, and when the mistake 

came to light on the following day the order was revoked.  The appellant’s 

complaint is that the headline of the article conveys the information that he had in 

fact been taken bodily to gaol and confined there.  Upon consideration I think the 

article is not defamatory.  Inasmuch as the headline designates no individual it 

means nothing until read with the article itself, and any reasonable person reading 

the article would see precisely what had happened.  After all, it is the imputation 

that a man has been found guilty of an offence and sentenced which defames 

him, and not the statement that the sentence had been executed.  For instance, 

I do not think it would be defamatory to publish of a prisoner sentenced to life 

imprisonment, that he had been taken to New Westminister to enter upon his 

sentence, when actually he was not to go to New Westminister until the following 

day.  I do not think that under the circumstances here a reasonable man reading 

the publication would be likely to understand it in a libellous sense… 

Here there was no substantial difference between what was reported and 

what was actual truth.  The whole sting lay in the truth, viz., that the 

applicant had had a committal order made against him. 

It is important to keep in mind, I think, that we are dealing here, not with a case of 

“justification”, but solely with the question of whether we have a fair and accurate 

report of a judicial proceeding, there being of course no suggestion of malice.  

Two leading cases may be refe rred to as indicating how the Courts have looked 

upon inaccuracies in such reports.”  



Page 30 of 32 

Macdonald J.A. then referred to Hope v. Leng & Co. (1907), 23 T.L.R.243 ,one 

of the cases cited earlier in my judgment ,and continued at pp.458 and 459:  

“Perhaps a stronger case against the appellant is Alexander v. North 

Eastern R. Co., 6 B. &S. 340, 122 E.R. 1221.  The railway company had 

published a notice stating that the Plaintiff had been convicted by Justices of an 

offence against the company’s bye- laws and fined, with an alternative of three 

weeks’ imprisonment. The alternative in the conviction was in fact 14 days.  It 

was held that it was a question for the jury whether the statement charged as 

libellous was or was not substantially true, and that the inaccuracy did not as a 

matter of law make the statement necessarily libellous, that the conviction was 

described with substantial accuracy and truth in the statement complained of. 

Cockburn C.J. at p. 343 said:  “The case resolves itself into a question of degree 

of accuracy, which is for the jury,”  And Blackburn J. at p. 344:  “The substance 

of the libel is true: the question is whether what is stated inaccurately is of the gist 

of the libel.”  Chief Justice Cockburn’s charge to the jury in Gwynn v. South-

Eastern R. Co. (1868), 18 L.T. 738 is to the like effect. 

The language used in Alexander’s case I think exactly fits the present case, and I 

would hold that the learned Chief Justice sitting as a jury must be presumed 

to have held that the report was substantially accurate, that what is stated 

inaccurately is not the gist of the libel and that it did not mislead the public 

mind.”  [Emphasis Added.] 

 Again applying the reasoning in Vroman’s case, the whole sting of the alleged 

libel, if any, in the instant case is the Judge saying that it was disgraceful to apply for an 

adjournment in a matter nine years old.  So that there was no substantial difference 

between what was reported and what was actual truth.  The whole sting lay in the truth. 

In the instant case do the omissions and inaccuracy go to the gist of the alleged libel? I 

am of the view that the omissions and inaccuracy do not go to the gist of the alleged libel.  

The Judge considered the application for the adjournment in the light of the factual 

matrix before him.  This factual matrix showed: 

1) That Mr. Campbell was appointed on March 31, 1989 to represent the 

Accused. 



Page 31 of 32 

2) On May 1, 1989 an application was made by the Plaintiff for an adjournment 

on two grounds namely, (a) that Mr. Campbell had not been supplied with a 

copy of the deposition up to the morning of the matter so that the defence was 

not prepared; (b) that Mr. Campbell had to attend to other matters in other 

courts in San Fernando and the Plaintiff was asked by Mr. Campbell to hold 

for him and to indicate his (Mr. Campbell's) position. 

3) That the deposition was collected by the Accused previously and that 

sufficient time had been given to this Accused.  The Judge informed the 

Plaintiff of this. 

In that factual matrix, it seems to me that the Judge was well apprised of all the 

facts when the Plaintiff applied for the adjournment. So apprised, the Judge still came to 

the conclusion, in response to the application for an adjournment, that it was disgraceful 

for the Plaintiff to apply for an adjournment in a matter that was nine years old.  The 

Judge giving the Plaintiff three hours to prepare a brief does not, in my view, go to the 

gist of the alleged libel.  Giving an Attorney some time to prepare a brief is, as I have 

already found, clearly not disgraceful conduct nor is it libellous.  Defamatory matter 

therefore has not been introduced by the reporter. 

Does the omission to state that the Plaintiff was holding for Mr. Campbell go to 

the gist of the libel?  An Attorney holding for another Attorney really stands in the shoes 

of that Attorney for all intents and purposes.  There are occasions when the Attorney who 

is holding gets stuck with a bad application and the Court, for example, directs that he 

begin the case. Attorneys in such a scenario are expected to prepare the case beforehand 

and to be in a position to proceed.  Having regard to the factual matrix it would seem that 

the Judge was certainly entitled to come to the conclusion that it was disgraceful to apply 

for an adjournment in a matter that was nine years old.  Here is an Accused who has 

collected the deposition personally.  Mr. Campbell is appointed on March 31, 1989.  On 

May 1, 1989 the Plaintiff, holding for Mr. Campbell, applies for an adjournment on the 

basis, inter alia, that Mr. Campbell does not have a copy of the deposition.  Surely 

communication should have taken place between the Accused and Counsel between 

March 31, 1989 and May 1, 1989.  That might very well have revealed that the Accused 

had collected the deposition previously.  If Counsel were unaware of same, then surely 



Page 32 of 32 

that would have been the subject of comment by Counsel when this was drawn to his 

attention by the Judge on May 1, 1989.  Even though the Plaintiff felt that he had a 

legitimate complaint, and however sympathetic a Court may feel, his recourse is not in 

the law of libel. 

I am therefore of the view that the Defendants have satisfied me that the report in 

the said article, in so far as it related to the Plaintiff, was a fair and accurate report of 

what took place in court.  Accordingly by virtue of s.13 (1) of the Act the report in the 

said article is privileged.  In addition the report is entitled to a qualified privilege at 

common law, there being no express plea of malice and there being no other evidence 

that the Defendants published the report maliciously. 

The Plaintiff's action is therefore dismissed with costs to be paid by the Plaintiff 

to the Defendants certified fit for Senior Advocate Attorney. 

Before concluding my judgment I am deeply indebted to both Counsel for their 

assistance and extensive research. 

Dated this 17th day of September, 1999. 

 

 

 

 

 

 

 

PRAKASH MOOSAI 

JUDGE 

 

 


